Modulet fokuserer på organisatorisk læring, kommunikation og intervention. De studerende introduceres til teorier, analysebegreber og interventionsmetoder i relation til organisatorisk læring og trænes i at anvende disse i praksis.
Formålet med modulet er, at den studerende opnår teoretisk-analytisk viden og empirisk indsigt i organisatorisk læring, kommunikation og interventionsmetoder samt træning i at planlægge og gennemføre organisatoriske lærings-, kommunikations- og udviklingsprocesser.
I tilknytning til modulet afholdes kurser og aktiviteter inden for områderne:
Organisatorisk læring – læringsteorier koblet på udvikling i organisationer og institutioner Kommunikationsteori og -analyse som afsæt for organisatorisk læring og intervention Interventionsmetoder i teori og praksis i relation til organisatorisk læring i organisationer.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
organisatorisk læring og hvordan denne læring understøttes via kommunikativ intervention
organisationskommunikation i lyset af intervention
kommunikationsteori og -analyse
interventionsmetoder i relation til udvikling af kontekstafhængig organisatorisk læring og kommunikative processer
sammenhængen mellem læring, kommunikation, intervention og organisation.
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at analysere konkrete udviklingsforløb i organisationer med henblik på læring
at analysere de kommunikative aspekter af arbejdet med at praktisere læringsprocesser i organisationer
at reflektere over valg/anvendelse af interventionsformer, lærings- og kommunikationsteori/-analyse til at planlægge og gennemføre lærings- og udviklingsprocesser i organisationer.
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at analysere, planlægge, gennemføre og evaluere lærings- og udviklingsforløb i organisationer
at udvælge interventionsmetoder i relation til en given kontekst
at interagere professionelt med rekvirenten i forbindelse med gennemførelse af organisatoriske lærings- og udviklingsforløb.
| Prøvens navn | Organisatorisk læring, kommunikation og intervention |
| Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være
på 8 sider og udarbejdes individuelt. |
| ECTS | 5 |
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Eksamenspræstationen skal demonstrere, at den studerende
opfylder målbeskrivelserne for modulet.
|
| Engelsk titel | The learning organization: communication and intervention |
| Modulkode | BAKDM201630 |
| Modultype | Kursus |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Forår
|
| ECTS | 5 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Undervisningssted | Campus Aalborg |
| Modulansvarlig |
| Studienævn | Studienævnet for Kommunikation og Digitale Medier |
| Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
| Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |