Læringsmålet med kurset er, at sætte den studerende i stand til at forbinde sin viden om formalisering og vidensorganisering med praksis i anvendelsessammenhængen. Informationsarkitektur udvikler sig spontant, og nye former mødes derfor med vaner og situationsspecifikke nødvendigheder. Ligesom en bygningsarkitekt må tage grund, klima og de forhåndenværende materialer i betragtning, må en informationsarkitekt kunne identificere de afgørende traditioner og bindinger i anvendelsessammenhængen, og sørge for at strukturen for videnspræsentation passer dermed.
Specifikt er målet at den studerende er i stand til at:
Undervisningen præsenterer en teoretisk forståelse af praksis som
kontekst for informationsarkitektur med definitioner, metoder,
epistemologi og casestudier med udgangspunkt i brug af dokumenter,
sorterings- og arkiveringsredskaber, sorterings- og
arkiveringsmaterialer, medieret kommunikation og
ansigt-til-ansigt-kommunikation.
| Prøvens navn | Informationsøkologi |
| Prøveform | Mundtlig
Med udgangspunkt i en synopsis (400 ord) udarbejdet af den
studerende med baggrund i refleksion over de opgaver, der er løst
og indarbejdet i portfolien. |
| ECTS | 5 |
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Information Ecology |
| Modulkode | MITIA182 |
| Modultype | Kursus |
| ECTS | 5 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Undervisningssted | Campus Aalborg |
| Modulansvarlig |
| Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
| Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
| Fakultet | Det Humanistiske Fakultet |