Indhold: Kurset giver deltagerne en indføring i GIS som kvantitativt analyseredskab, herunder statistisk beskrivelse og analyse. Endvidere præsenteres de studerende for en gennemgang af eksisterende, offent-ligt tilgængelige datakilder samt databanker med særlig samfundsvidenskabelig interesse, herunder deres brug i relation til GIS. Endelig diskuteres fordele og ulemper, samt manipulerende elementer ved forskellige udformninger af kortfremstillinger.
Mål: Kurset har til formål at give de studerende en indføring i og et basalt kendskab til analysen af kvantita-tive data gennem brugen af GIS, herunder brugen af GIS i relation til brugen af andre samfundsvidenskabe-lige metoder: hvilke styrker og svagheder har GIS, og hvordan kan forskellige metoder kombineres? Kurset skal endvidere sikre, at de studerende er i stand til kritisk at forholde sig til datakilder og deres anvendel-sesmuligheder, samt anvendelsen af registre og anden form for eksisterende data.
Kurset foregår som blanding af øvelser og enkelte forelæsninger.
| Prøvens navn | Metode I |
| Prøveform | Skriftlig
Skriftlig ugeeksamen, med udgangspunkt i kursuspensum, som bedømmes
efter gældende karakterskala med intern censur. Eksamen afholdes i
samme uge og med samme afleveringstidspunkt som eksamen i Modul 1,
og der stilles en opgave, der tematisk berører samme tema som
eksamensopgaven i Modul 1. Re-eksamen har en varighed af 3,5 dage,
såfremt denne alene vedrører modul 2. |
| ECTS | 5 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Method I |
| Modulkode | KABBB20172 |
| Modultype | Kursus |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Efterår
|
| ECTS | 5 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Undervisningssted | Campus København |
| Modulansvarlig | |
| Censornorm | Intern censur |
| Studienævn | Studienævn for Sociologi |
| Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |