Modulet tager udgangspunkt i repræsentations- og kommunikationsteori og bruger empirien omkring business models som indgangsvinkel til rapportering og kommunikation med virksomhedens interne og eksterne interessenter.
-demonstrere kendskab til teorier, herunder, repræsentation, kommunikation og transaktionsomkostningsteori
-demonstrere kendskab til Business models og deres rolle i virksomhedsforståelse
-demonstrere kendskab til nødvendigheden af strategisk rapportering omkring virksomhedens ’Business model’ for forståelsen af virksomhedens virke, især over for kapitalmarkedet
-demonstrere kendskab til effekterne af fyldestgørende information og gennemsigtighed
-identificere og rapportere omkring virksomhedens ’value drivers’
-analysere virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser og derfra identificere de centrale nøgletal for værdiskabelse gennem modellen strategisk-system vurdering af organisationer
-analysere hvordan konkrete virksomheder kan belyse de mest centrale aspekter af deres virke gennem en sådan udvidet rapportering med udgangspunkt i business model begreberne
-identificere hvilken type strategisk rapportering der er bedst egnet til den enkelte virksomhed
-udvikle en strategisk rapportering for en virksomhed fra bunden med udgangspunkt i dens business model
-kommunikere omkring virksomhedens centrale værdiskabelsesprocesser på en troværdig og fyldestgørende måde
-skabe gennemsigtighed for interne og eksterne interessenter og dermed minimere informationsrisiko som følge af informations asymmetri
Modulet er baseret på forelæsninger, og der anvendes summemøder, gruppediskussioner og plenumdiskussioner i undervisningen. Der må også påregnes oplæg i plenum, ligesom der forudsættes aktiv deltagelse i løsningen af semestrets undervisningscases. Enkelte lektioner er studenterdrevne.
5 ECTS
| Prøvens navn | Forretningsmodeller |
| Prøveform | Mundtlig |
| ECTS | 5 |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Business models |
| Modulkode | KAØKO201636 |
| Modultype | Kursus |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Efterår
|
| ECTS | 5 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Tomplads | Ja |
| Undervisningssted | Campus Aalborg |
| Modulansvarlig |
| Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
| Institut | Aalborg University Business School |
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |